Tämän tyyppisellä kattauksella hommaa sitten tehtiin. PA:na oli d&b:n Q1: siä 4kpl puolellaan ja subbas-osastosta piti huolta 4 EMS Acoustic:sin Quakea. Leveän lavan vuoksi laitoimme vielä lavan reunalle pari kaiutinta etufilleiksi. Miksaustiskinä oli Yamahan M7CL, jota en ollut aikaisemmin käyttänytkään. Muut jammun tiskit ovatkin sitten tutumpia, joten helposti tuonkin sai käsiin. Vaihtoaikojen pituuden vuoksi päätimme heti, ettei tehdä mitään houselistoja, vaan kaikki bändit hoidetaan heidän ehdoilla ja kanavajärjestyksillä. Joka bändin jälkeen resetoin pöydän nollatilaan, eikä muistissa ollut kuin pikanäppäimet kaikuihin ja etufillien syöttö. Helppoa kuin heinänteko. Noin teknisesti. Ainut ongelma oli tietenkin itse paikka eli teltta, joka antaa oman mausteensa ääneen. Tämäkin ongelma väheni kaikkien esiintyjien kohdalla teltan täyttyessä ääriään myöten. Kolme päivää hyviä bändejä. Hauska keikka.
perjantai 3. elokuuta 2012
Elokuun alkua
Tämän tyyppisellä kattauksella hommaa sitten tehtiin. PA:na oli d&b:n Q1: siä 4kpl puolellaan ja subbas-osastosta piti huolta 4 EMS Acoustic:sin Quakea. Leveän lavan vuoksi laitoimme vielä lavan reunalle pari kaiutinta etufilleiksi. Miksaustiskinä oli Yamahan M7CL, jota en ollut aikaisemmin käyttänytkään. Muut jammun tiskit ovatkin sitten tutumpia, joten helposti tuonkin sai käsiin. Vaihtoaikojen pituuden vuoksi päätimme heti, ettei tehdä mitään houselistoja, vaan kaikki bändit hoidetaan heidän ehdoilla ja kanavajärjestyksillä. Joka bändin jälkeen resetoin pöydän nollatilaan, eikä muistissa ollut kuin pikanäppäimet kaikuihin ja etufillien syöttö. Helppoa kuin heinänteko. Noin teknisesti. Ainut ongelma oli tietenkin itse paikka eli teltta, joka antaa oman mausteensa ääneen. Tämäkin ongelma väheni kaikkien esiintyjien kohdalla teltan täyttyessä ääriään myöten. Kolme päivää hyviä bändejä. Hauska keikka.
tiistai 19. kesäkuuta 2012
Taitaa tulla viimeinkin kesä.
Töitä olisi vielä pari päivää ennen kuin julistan kesän alkaneeksi ja aloitan kesäloman. Viime viikonloppuna kävin Provinssirockissa “ihastelemassa” monentasoisia esityksiä. Sekaan mahtui muutama karmea pettymys, yksi livenä positiivisesti yllättänyt, ja yksi takuuvarma onnistuja. Hämmästyttävin huomio oli kuitenkin erääseen telttaan pistäytyessäni kahteen kertaan, valot tekivät täsmälleen samaa liikettä molemmilla kerroilla. Kävin katsomassa vähän lähempää huomatakseni valokaverin tutkivan innokkaasti puhelintaan. Ehkä sieltä tuli sitten parempaa ohjelmaa. Ehkä sinne ei oltu hommattukaan ammattilaista. Ehkä ja ehkä… Sen jälkeen olikin hienoa seurata kuinka ammattilaiset käskyttävät esitystekniikkaa.
perjantai 20. huhtikuuta 2012
Ensimmäinen viikko uudessa työssä
Hiukan jännitti astua anivarhain maanantaiaamuna junaan ja kolistella Helsinkiin. Perille päästyäni alkoi täysitehoinen tutustuminen uuteen ympäristöön, ihmisiin, työvälineisiin ja ennen kaikkea työhuoneeseen. Tuntuu aivan mahtavalta päästä työskentelemään päivänvalossa kaikkien näiden vuosien jälkeen. Vielä kun vastapäätä istuu kaveri, jonka kanssa meillä on osoittautunut olevan yhteisiä kavereita enemmän kuin olisi voinut kuvitella. Maailma on todella pieni. Minä viihdyn.
perjantai 23. maaliskuuta 2012
Rokkipoliisista, päivää.
Kävin pari viikkoa sitten katsomassa Nightwishin keikan Jyväskylän Paviljongissa. Kiitos Isomäen Timolle, sisäänpääsy oli ilmainen. Elämyksenä show oli vertaansa vailla. Äänentoisto oli paikan huomioon ottaen erittäin onnistunut. Aholan Kimmo osaa kyllä hommansa. Lämppäribändin ja Nightwishin ero oli soundillisesti aikamoinen ja ellei mitään taikanappulaa painettu esiintyjien välillä system engineerin toimesta, niin kyllähän se ammattitaito kuului. Ok, joo, myönnetään, että kuuntelen bändejä siitä rokkipoliisin kuuntelupisteestä ja ehdin seuraamaan esityksen lisäksi myös läppäreiden näyttöjä… Valosysteemi oli rakennettu liikkuvien valojen ja kahden seuriksen varaan. Toimi hienosti. Ohjelmointivaiheessa oli todella nähty vaivaa. Eikä tuollaista showta pystyttäisi esittämäänkään ilman aikakoodia. Pyrot ja valot menee kyllä upeasti synkassa. Tähän lisätään vielä se iso led-seinä.
Tästä klipistä pääsee käsitykseen visuaalisen puolen korkeasta tasosta. Bändin viimeisin Imaginaerum-levy on kyllä kolahtanut omalle kohdalle ja kovaa.
perjantai 24. helmikuuta 2012
Viimeistä viedään…
Näin voi sanoa, että viimeistä viedään. Harjoitukset ovat alkaneet ja ensi-illan jälkeen vaihdan työpaikkaa. Oikeastaan lukuharjoituksen jälkeen kuvasimme traileria tai ennakkomainosta, ihan kuinka vaan… Jännittävää kuvata aihetta, josta ei ole juuri minkäänlaista käsitystä kenelläkään muulla kuin esityksen ohjaajalla. Pohjana oli näytelmän nimikappale,josta ensimmäinen idea oli tehdä ns. musavideo, mutta mainokseksi siitä olisi tullut liian pitkä. Samassa kuvaussessiossa kuvattiin sitten vähän niitä ja näitä esitykseen liittyviä kohtauksia ja näistä sitten koostin jonkinasteisen kuvakollaasin.
Kuvaus tehtiin täysin eri tilassa kuin mihin esitys tulee. Toivottavasti siitä kuitenkin pääsee käsitykseen mitä ollaan tekemässä .
Jouduin alkuviikosta ikäväkseni kuulemaan minkälainen ääni kuuluu kun auto osuu jalankulkijaan. Olin viemässä tytärtäni kouluun ja kääntymässä koulun pihaan kaksikaistaiselta kadulta vasemmalle. Jouduin pysähtymään vastaantulevan liikenteen ja suojatiellä olevien ihmisten takia. Pysähdyttyäni nuori tyttö ylitti katua mennäkseen isänsä luokse. Hän ei ehtinyt kuin ohittaa autoni keulan, kun oikeaa kaistaa tullut auto törmäsi häneen ilmeisesti juurikaan jarruttamatta. Vaimoni otti samantien yhteyden hälytyskeskukseen ja juoksimme auttamaan tyttöä hänen isänsä ja päälleajajan perässä tulleen kuljettajan kanssa. Kertakaikkiaan karmaiseva kokemus.
keskiviikko 8. helmikuuta 2012
Pakkaspäivää!
Viime viikot ovat kuluneet tulevaisuuden suunnittelussa. Onhan se selvää, että näillä vuosilla suurten ratkaisujen teko askarruttaa… toisena päivänä kaduttaa mitä on tullut luvattua ja toisena kaikki tuntuu vain oikealta. En paljasta vielä mitä mullistavaa on tapahtumassa, mutta kaikki liittyy erääseen Helsingissä käyntiin tammikuisena päivänä…
Samaan aikaan toisaalla, eli juuri tuon maagisen Helsingin reissun seuraavana päivänä, minun piti esitellä ohjaajalle demomateriaalia ja projisointitekniikkaa Fanny & Alexanderiin. Aikojen alussa koko teokseen ei ollut tulossa ensimmäistäkään projisiota, mutta tapahtui vähän kaikenlaista hässäkkää, jonka jälkeen vastuussa ollut lavastaja vaihtui.
torstai 22. syyskuuta 2011
Päivitystä
Pienenä yhteenvetona voisi laskea vampyyrimusikaalin ja revyyn projisoinneista näin: Vampyyreissä käytössä kahdeksan videotykkiä kolmeen projisointipintaan, 34 videotilannetta. Revyyssä viisi tykkiä viiteen pintaan ja 21 videotilannetta. Onneksi meillä on kaksi mediaserveriä, joita ilman tuollaiset määrät olisivat mahdotonta hallita. Nyt yksi kaveri pystyy ajamaan yhtäaikaa sekä valot, että projisoinnit.