lauantai 3. huhtikuuta 2010

Hyvää Pääsiäistä!

yammu

Kaikenlaista on tapahtunut sitten viime kirjoittelun. Rytmikorjaamolla pidettiin MARS 2010 – tapahtuma, johon liittyi livemusiikkia ja seminaareja. Jälkimmäiset osuivat pääsääntöisesti työajalle, jolloin niihin ei päässyt osallistumaan, mutta tulipahan käytyä kahta keikkaa katsomassa. Ensimmäisenä oli Hehkumon  konsertti, joka oli ns. Rytmiksen pienellä lavalla. Soitto sujui mainiosti ja sounditkin olivat kohtuullisesti hanskassa, ainakin ulospäin. Monitoroinnissa oli ilmeisesti toivomisen varaa, mikä näkyi vilkuiluna ja lievänä leukaperien kiristelynä. Siitä parin päivän päästä pääsin näkemään Apocalyptican, joka jytisteli mallikkaasti. Edellisellä apo-keikalla soundit olivat reilusti ohuemmat, saattoi johtua lämppäribändin asemasta tai siitä että keikoilla oli eri miksaaja.

Töissä saatiin Muumit ensi-iltaan. Loppusuora alkoi tuntua jo aikamoiselta puurtamiselta, vaikka aina oli jännitysmomenttina, tuleeko säveltäjältä läpimenoon jokin uusi versio jostain musiikista kokeiltavaksi. Tuntia ennen enskaria vaihdoin vielä yhden biisin uudelleenmiksattuun versioon. Loppu hyvin, (melkein) kaikki hyvin… ensi viikolla näytöstä pyöritetään seitsemän kertaa.

Yllä oleva kuva on eiliseltä Bonhoeffer-keikalta Hämeenlinnan kirkosta. On toki liioittelua hoitaa yhden langattoman ja yhden MD-soittimen keikkaa digipöydällä, mutta… Kirkkokeikoilla joutuu aina varautumaan yllätyksiin akustisten olosuhteiden kanssa.

Onneksi kevätkin jo tekee tuloaan, eikä tässä ole kesälomaankaan enää kuinpuikot2 kaksi kuukautta. Pihakin alkaa näyttää jo kurapellolta ja muistin, että jossain vielä hangen alla odottaa valkosipuliviljelmät..

perjantai 26. helmikuuta 2010

Hiihtolomaa odotellessa

Muumeja on harjoiteltu nyt kolme viikkoa ja teos alkaa jo muotoutua esitykseksi. Hiihtoloman jälkeen aloitan jokaisessa harjoituksessa olemisen ja ajan äänimateriaalia taustalle. Tällä viikolla olen jo antanut musiikkia oikeisiin kohtiin ( tosin sain säveltäjältä joitain vääriä versioita biiseistä, mutta kuitenkin…). Aikaa olen käyttänyt etukäteisvalmisteluihin varsinaisen ääniajon helpottamiseksi. Se jos mikä teettää ajatustyötä. Olen suunnitellut ajolistaa etukäteen ( mistä kaiuttimista ja mitä ), kytkenyt langattomat käyttövalmiuteen, ohjelmoinut pöytää, kuunnellut musiikkeja, viimeistellyt äänitehosteita ja välillä jopa seurannut harjoituksiakin. Huomisen jälkeen alkaa onneksi hiihtoloma ja saa nollata ajatukset näistä. Voi vaikka aloittaa pohtimisen, mikä aloitti yhtäkkiä surista auton kytkimessä, onko se painelaakeri jne. kaikkea pientä harmia.

Kuva062

Loman aikana on tarkoitus viettää mukava päivä Tukholmassa ja silloin en aio uhrata ajatustakaan autonkorjaukselle.

maanantai 1. helmikuuta 2010

Uutta putkeen

Lauantaina saatiin musikaali ensi-iltaan. Oma osuus oli reilut kaksi viikkoa töitä ja puolitoista minuuttia näkyvää kuvaa. Kaikki meni suht helposti kohdalleen, eikä tarvinnut tehdä mistään kuvasta kahta useampaa versiota. Tuosta alempaa pääsee näkemään trailerin aiheesta.

Uutena produktiona tällä viikolla alkaa Näkymätön Lapsi, johon teen äänisuunnittelun. Lukuharjoitus on tulevana perjantaina ja näyttämöllä tositoimiin päästään viikon päästä tiistaina. Tässä on jo kertynyt jonkin verran vaihtoehtoista äänimateriaalia kasaan ja kunhan saan vielä musiikit säveltäjältä, alkaa näiden kahden yhteensovittaminen.

torstai 21. tammikuuta 2010

Musikaalia

Aloitin vuoden työt taltioimalla olemassa olevia näytelmiä arkistoon. Homma seisahtui sitten hetkeksi, kun tekeillä olevaan musikaaliin tarvittiinkin videoprojisointia. Homma oli annettu toiselle videotaiteilijalle, joka oli kuitenkin kieltäytynyt ja minut pestattiin “vain” kuukausi kieltäytymisen jälkeen. Aikaahan työn tekemiseen jäi ruhtinaalliset kolme työpäivää, ennen kuin kuvaa odoteltiin jo tyllissä näkyväksi. Nyt ollaan jo kolmannessa valmistavassa harjoituksessa ja tänään kuva tulee ensimmäistä kertaa mediaserveriltä. Viime viikolla ajeltiin kuvaa vielä editointiohjelmalla. Tällä viikolla kuvattiin vielä “autenttista venäläistä dokumenttimateriaalia” ja kaikki materiaali pitäisi olla jo kasassa ( paino sanalla “pitäisi” ). Ensi-ilta on viikon päästä, jota ennen toivon pääseväni tästä irti, että voin alkaa valmistaa jo seuraavaa eli muumeja.
Nyt vain odotellaan, että talvi pääsee todella vauhtiin… talvi2 Eikös ne oikeat pakkaset ole yleensä vasta tammi- helmikuun vaihteessa? Tuokin kuva on otettu tammikuun seitsemäs, eikä pakkasta ollut kuin reipas 25…

tiistai 29. joulukuuta 2009

Vuoden päätteeksi

Vuosi 2009 on lopuillaan. Sairauslomat ja joululomat pidetty. Tämä viikko kuluu olemassa olevien esitysten taltiointiin ja työpisteen virittelyyn. Ei siis mitään ihan tappokiirettä työn puolesta. Vapaa-aika on mennyt viime päivinä säännölliseen pihan auraukseen ja talon lämmittämiseen, mikä tarkoittaa, että talvi on tullut sellaiseksi kuin sen pitääkin. Lunta on ihan reilusti ja pakkastakin on ollut jo yhden talven tarpeisiin.
Tapaninpäivän ajelu mummolaa kohti muuttui varsinaiseksi rekiretkeksi, kun auto muuttui yllättäen turkkilaiseksi saunaksi. Mitä enemmän lämmityslaitteesta irtosi lämpöä, sitä enemmän etulasiin ilmestyi höyryä. Haju oli tosin aika tahmean makeahko eikä eukalyptus-mainen, joten päättelin lämmityslaitteen kennon tihkuvan jostain aivan pikkuisen. Minnekään ei ole ilmestynyt lätäkköä, joten vuoto on ilmeisesti aika minimaalista (onneksi) ja paikkaantuu oletetusti ns. “syylärisementillä” (toivottavasti). Auton keula kääntyi takaisin varikolle ja mummolasta starttasivat sitten meille päin. Olisi nimittäin neljäs auto meillä, mistä hajoaa lämmityslaite jollain lailla… onkohan meidän autotallissa jotain vikaa…

keskiviikko 2. joulukuuta 2009

Mietiskelyä

Joulukuuta ja pakkastakin hiukan, ei lunta… Ajattelin hiukan valottaa mitä tarkoitin tuttuusarvolla edellisessä kirjoituksessani. Se on jotain sellaista, mikä helpottaa artistia esityksessään. Yleisö tuntee esittäjän, monet puhuvat hänestä, kuin vanhasta tutusta, vaikka eivät olisi koskaan sanaakaan vaihtaneet. Esitettävä materiaali on tuttua ja tunnistettavaa, sanat muistuu mieleen ja niitä voi varmuuden vuoksi laulaa mukana, ikäänkuin artistin tueksi. Aloittelevalla artistilla ei tälläistä “tukijärjestelmää” ole, vaan live-esitys täytyy olla aina täydellisyyttä hipova, ettei paikalle tullut vähäinenkin yleisö tömistele pois. Tässä kohtaa aloittelijan avuksi voi koitua jokin kilpailu esim. Idols, jolla taotaan esittäjää tietoisuuteen, vaikka väkisin. Homma jatkuu ainakin kaupallisten radioiden soittolistasysteemeillä. Livetilanteessa tuttuusefekti voi pelastaa huonoakin kokonaissoundia. Parhaimpia esimerkkejä tästä ovat vaikkapa Beatlesin keikat. Soittajat kommentoivat itse kuulostaneensa paskalta, eivätkä he kuulleet edes toistensa huonoa soittoa. Tätä eivät allekirjoita varmaankaan ne tuhannet ja taas tuhannet kirkuneet ja pyörtyneet tytöt joita niilläkin keikoilla oli täyden lipun ostaneena. Se on se fiilis, tuskinpa samaa olisi saatu aikaan, jos lavalla olisi Beatlesin musiikkia soittanut neljä muuta heppua. Itse olin kerran todistamassa heikohkoa livesoundia Totolta, miksaaja sai kenkää tuon keikan jälkeen, tosin tietoon ei tullut montako edellistä keikkaa oli mennyt vikaan. Silloinkin jäähallillinen väkeä oli fiiliksissä soundista huolimatta, mutta manageriporras päätti vaihtaa miestä.
spelit09

maanantai 30. marraskuuta 2009

Marraskuun viimeistä päivää

Eipä ihan säästä uskoisi, että huomenna alkaa joulukuu. Vettä ei nyt ihan juuri sada, mutta mittari on plussan puolella ihan reippaasti. Eilinen päivä kului balettiharjoituksissa Pähkinänsärkijää muistellen, näin siis vaikka sairauslomaa on vielä kaksi viikkoa jäljellä.
Siihen Kolmas Nainen-keikkaan rytmiksellä palatakseni…  Mietin pitkään uskallanko kirjoittaa aiheesta mitään, ettei väitettäisi kateelliseksi. Suurin ihmetyksen aiheeni oli poikkeuksellisen huono äänentoisto. Jos uutta levyä ei olisi kuullut lainkaan, sen materiaalin informaatioarvo olisi jäänyt varsin alhaiseksi. Vanhoilla biiseillä on jo tietty tuttuusarvo olemassa ja yleisö osasi sanat ulkoa, niiden tunnistamisessa ei ollut vaikeutta. Yhtyeen kotisivujen vieraskirjakirjoitusten perusteella joillain on samanlainen mielikuva; kiertue kärsi huonosta äänentoistosta. Jotkut tosin ylistivät samaisten keikkojen soundia mahtavaksi. Kuinka paljon niihin mielipiteisiin vaikuttaa tämä tuttuusaspekti, tutut jätkät kotikylältä, rento kaverimeininki, humala-aste jne. Kyllähän pakoputkivikainen Ladakin kuulostaa hyvältä muutaman tuopin jälkeen. Liiallinen äänenpaine ei ollut ainakaan rytmiksellä syypäänä, vaan taajuusalueiden huono jakautuma, kaikki soittimet taistelivat matalien aluiden herruudesta, virvelisoundi oli jotain aivan käsittämätöntä, kitaroiden keskinäinen balanssi jäi ainakin minulle mysteeriksi, bassokitara oli… no “jossain”, basari jäi lievästi kakkoseksi Paulin laululle, kai siellä oli taustalaulujakin… Orkesteri itse hoiti hommansa ihailtavasti ja rennon tyylikkäästi. Kuuntelupaikkaa ei voi käydä syyttämään, sillä olin pari metriä Markon ( yhtyeen miksaaja ) oikealla puolella. Jos joku ajattelee, että “hoida sitten itse homma, kun niin hyvin tiedät”, voisin sanoa, että “kutsua odotellessa”. Tämä kirjoitus ei ole tarkoitettu mollaamaan Markoa, jonka koen itse löytäneeni työni jatkajaksi, vaan jatkoa pohdiskeluilleni, miksi suomessa kuulee valitettavan harvoin hyvää äänentoistoa aivan ykkösbändeilläkin. Ulkomailla vierailevien bändien joukkoihin on eksynyt ilmeisesti kaikki suomen osaaminen.